torsdag 17 februari 2011

Mormors skänk


Det finns saker som man inte för allt i världen skulle vilja vara utan och detta är en av de sakerna för mig. Den här skänken gjorde min gammelmorfar till min mormor, när hon föddes 1924.

Bortglömd, stod den i ett skruttigt uthus i Västerbotten(där mormor kommer ifrån), när vi var upp på släktträff 1997. Mormors bror undrade då om mormor ville ha ner den till Hälsingland, men det ville hon inte. Det ville förstås jag och jag fick som jag ville. Mormors bror tog den på biltaket ända ner till Hälsingland och för det är jag honom evigt tacksam.

Skänken, som var skamfilad och sliten efter att ha härbärgerat porslin och andra bruksprylar i köket i gammelmormor och gammelmorfars sommarhus i Orrliden, Skråmträsk, har fått sig ett lager färg och nya beslag, men vet ni...spiken som mormor och hennes familj hängde kökshandduken på, på insidan av dörren är kvar och den kommer alltid vara kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar